Teks

Sabtu, 7 Jun 2014

Air Mata Seorang Kekasih

BAB 2

NAZMI…” panggil Humaira dari sebalik talian telefon itu.

Ye, saya.” Jawabnya sepatah. Gadis itu terdiam agak lama setelah mendengar jawapan daripada Nazmi.

Ish, apasal lah dengan minah  ni call aku selalu ni. Tunang dia tak marah ke dia duk call aku ni. Haisy, tak fasal-fasal nanti dia cakap aku perampas tunang dia pulak.’

Sekarang ini bukan sahaja awex, jangankan tunang, Isteri orang pun ada orang boleh rampas tau kalau tak pandai jaga, orang lain kebas dan beralih hati. Nazmi berharap dirinya tidaklah menjadi seperti ini.

‘Yang Humaira ni pun dalam banyak-banyak orang kenapa aku yang dia cari adoi…’

‘Masalah-masalah… Benda kecik boleh jadi besar macam ni.’ Fikir Nazmi. Dalam  kepalanya sekarang ini tengah berserabut tambah lagi dengan masalah di tempat kerjanya itu. Pelbagai karenah yang perlu dia layankan.

“Awak…” panggil Humaira. Lamunanya seketika tadi hilang dari mindanya.

“Macam ni lah, saya harap awak faham ye keadaan sekarang ni.”

“Bukan saya tak nak awak contact saya selalu, tapi…” kata-katanya terhenti disitu tidak dapat untuk dia ucapkan.

“Tapi apa awak?” soal Humaira ingin tahu.

‘Tapi kenapa? Kenapa dia tak nak aku berhubung dengan dia? Dia tahu ke aku suka dekat dia?’ persoalan itu menjengah ke kotak fikiran Humaira.

“Tapi, saya mesti buat awak begini. Saya tak nak Erzwan rasa di duakan oleh awak.”

“Saya tak nak awak berlaku curang dengan dia sekarang. Saya tidak dapat untuk berfikir. Saya perlu didik awak begini, kalaulah awak masih berhubung lagi dengan saya nanti. Mesti, Erzwan akan kecik hati.”

“Saya tak nak nanti bila awak sudah berkahwin dengan dia. Awak sanggup untuk tinggalkan dia demi seorang lelaki lain.”

“Dia ikhlas sayangkan awak tau. Saya tau sebab saya juga seorang lelaki.”

“Seorang lelaki dia tidak akan menipu perasaannya.”

“Kalau dia suka dekat seorang wanita tu dia sanggup melakukan apa sahaja supaya wanita itu tidak hilang dari kehidupannya. Percayalah!”

“Suatu hari nanti dia akan menjadi suami yang terbaik buat awak.”

“Saya tak nak suatu hari nanti dia rasa kehilangan kasih sayang daripada seorang isteri.”

“Sebab tu saya tak nak kerana saya, awak dan dia bergaduh dan saya menjadi penghalang yang besar dalam hubungan cinta awak dengan dia.”
“Semua orang tahu awak dan dia adalah pasangan kekasih yang sedang hangat dilamun cinta. Itu sahaja cara saya untuk membalas cinta awak. Saya ikhlas.” Luah Nazmi pula.

‘Apa! Selama lima tahun dia mengenali aku. Dia tahu aku menaruh hati kepada dia.’

‘Tapi, kenapa? Kenapa? Di saat Erzwan melamar aku untuk menjadi tunangannya suatu ketika dulu dia tidak halang.’ Fikir Humaira.

‘Adakah dia sengaja membuat aku sebegini. Dia mahu meyiksa perasaan aku ke?’ macam-macam persoalan yang difikirkan oleh gadis ini. Dia mahu berterus terang dengan Nazmi. Dia menerima lamaran itu pun kerana dia sudah penat menunggu pemuda itu. Pada ketika itu dia berasa cintanya bertepuk sebelah tangan.

“Saya tahu niat awak, dan saya harap awak tak kan pernah tinggalkan saya, tu aje.”

“Cinta saya terlalu kuat untuk awak Nazmi...” dia tidak dapat meneruskan kata-katanya. Matanya sudah mula berkaca dengan butiran manik-manik putih ketika ini. Walupun Nazmi tidak Nampak dirinya sekarang ini, perasaan  itu tidak dapat dibendung lagi.

“Saya perlu ikut awak Nazmi…” kelihatan kata-kata itu terdengar samar-samar dibalik talian telefon. Masalah talian mungkin. Manik-manik putih yang berkaca itu tadi telah mengalir keluar menitis di balik kelopak matanya. Tidak dapat dibendung lagi. Humaira menangis dengan tersek-esak.

‘Hah? Rupanya selama ini Humaira juga menaruh harapan terhadap dirinya.’ Jadi, tak sia-sialah dia pendam selama ini.

‘Adakah aku telah menyiksa jiwanya. Kerana aku tidak tahu dia juga mencintaiku.’

‘Berdosakah aku selama ini.’ Nazmi cuba untuk berfikir sejenak.

Setelah mendengar kata-kata itu Nazmi hanya mengukir seulas senyuman. Tiada sekelumit pun perasaan bersalahnya terhadap gadis itu. Walaupun  Humaira tidak nampak senyumannya ketika itu. Tetapi, diri Nazmi cukup berasa bahagia apabila mendengar ucapan dari gadis itu. Ternyata cintanya juga tidak bertepuk sebelah tangan. Dia juga menyimpan perasaaan terhadap Humaira selama lima tahun yang lalu.

Oh ye, baru dirinya teringat dia terlupa hendak beritahu sesuatu. Sebenarnya Humaira pergi keluar Negara, dia telah pergi mengikuti bapa Erzwan ke negeri China atas urusan kerja di sana. Erzwan juga ada urusan kerja di sana bagi mewakili syarikat bapanya Tan Sri’ Hanif.

*  *  *  *  *
“Nazmi…” panggil seseorang.

Dia pandang sekeliling, cuba untuk mencari kelibat suara seorang gadis yang memanggilnya. Berkalih sekilas pandang kebelakang dan alangkah terkejut apabila melihat tubuh badan seorang gadis yang agak dia kenali. Dia kenal dengan suara itu. Lynda itulah nama dia. Nazmi penah menolak cinta dari gadis ini suatu ketika dulu kerana dia benar-benar menyintai Humaira. Tetapi, apa yang dia nampak itu ada satu kelibat cahaya. Cahaya putih itu terpancar di sekelilingnya. Tiba-tiba saja ada sebuah sentuhan hinggap di bahunya. Dirinya segera menoleh lagi.

“Lynda…” terperanjat dirinya. Beberapa minit dia terkaku disitu. Tidak dapat untuk menggerakkan anggota badannya.

“Nazmi… Naz.” Lynda cuba merayu  untuk membuatkan Nazmi jatuh hati kepadanya.

“Naz… Naz, kena bantu Lyn.” Beritahunya. Kelihatan kepalanya menunduk kebawah.

“Kau nak apa lagi hah? Belum cukup ke apa yang kau dah buat dekat aku suatu ketika dulu semasa zaman sekolah.”

“Aku nyasris-nyaris kena tangkap Khalwat dengan kau.”

“Kau memang perempuan jahat Lyn.”

“Sampai hati kau buat macam ni kan?”

“Aku ingat selepas tamat zaman sekolah. Kita tak akan bertemu lagi tapi aku silap, muka kau yang aku nampak hari ni.”

“Kau nak apa hah?” soal Nazmi. Perasan amarahnya ketika ini membuak-buak. Tidak dapat dibendung lagi api gelora kemarahannya itu. Dia tidak mahu lagi mengingati peristiwa hitam yang berlaku kepada dirinya di sekolah suatu ketika dulu.

“Apa yang kau cuba untuk beritahu ni?” soal Nazmi ingin tahu. Dia ingin cepat-cepat beredar dari sini.

“Naz janji dengan Lyn yang Naz akan bantu Lyn,” luah gadis ini.

“Ini fasal Humaira.”

‘Hah Humaira? Kenapa dengan dia.’ Batinya meronta-ronta ingin tahu apa yang terjadi dengan gadis kesayanggannya ini.

“Kenapa dengan Humaira.” Telopong mata Nazmi saat ini setelah mendengar nama Humaira itu. Matanya seoalah-olah mahu terkeluar sahaja dari kantung bebola matanya. Jantungnya pula seakan terhenti berdenyut. Udara dalam paru-parunya seakan turun naik.

“Humaira adalah cinta Erzwan dunia dan akhirat.”

“Jadi, Humaira tak lama lagi akan berkahwin dengan dia. Humaira suruh saya pastikan awak sentiasa bahagia.”

“Dia hendak pastikan saya bahagia bersama awak.”

“Dia mahu kita hidup bahagia dalam apa jua cara sekalipun.”

“Humaira hanya ada Erzwan sahaja. Jadi, dia meminta Lyn untuk bantu dirinya melupakan Naz.”

Panggggggg!!

Kedengaran sebuah tamparan kuat yang mengenai pipi gadis yang berkulit mulus ini. Entah kenapa tangannya pada masa itu terasa ringan, dan entah dari mana datangnya kuasa untuk menampar pipi perempuan itu tanpa dia sedari. Lynda hanya mengurut-ngurut sahaja pipinya yang kemerah-merahan itu.

“Berani kau cakap macam tu.”

“Pergi kau dari sini.”

“Jangan muncul lagi dalam hidup aku.” Marah Nazmi. Marahnya yang dulu masih lagi bersisa. Entah kenapa tangannya ringan seketika tadi untuk menampar gadis ini. Lynda yang sedang mengalami kesakitan itu berlalu pergi dari situ tanpa berkata apa-apa. Kelihatan linangan air matanya mula mengalir di balik pipinya yang kemerahan dek tamparan itu. Inilah kali pertama dalam hidupnya menampar seorang gadis.

‘Betul ke apa yang aku buat tadi.’

‘Aku ke yang menampar dia tadi.’ Perasaan bersalah mula menyelubungi dirinya. Persoalan bermain-main dimindanya. Dia cuba untuk memanggil gadis itu tadi. Tapi, ternyata Lynda sudah tiada lagi di situ. Gadis itu sudah hilang dari pandangan mata kasarnya. Matanya ketika Ini kelihatan kabur. Kenpalanya menjadi berat. Dia cuba untuk memanggil nama perempuan itu.

“Lynda…”

“Lyndaaaaaaaa…” Laung pemuda ini.

“Nanti dulu. Tunggu Lyn! Lyndaaa!!” panggilnya lagi. Berkali-kali tapi tiada sahutan yang berbalas.

Tiba-tiba sahaja muncul kelibat Erwan. Kekasihnya Humaira itu. Entah dari mana datangnya. Erwan sempat berpesan kepada dirinya.

“Mie, aku serahkan Humaira pada kau.”

“Kau jagalah dia dengan sebaik yang mungkin.”

“Kerana aku tahu, engkau lebih berhak untuk jaga dia berbanding aku. Aku tahu, dia cinta dekat kau. Dan kau juga menaruh harapan yang sama kan.”

“Harap kau pegang janji ini ya.” Beritahu Erzwan dan dia terus berlalu pergi. Bayang-bayangnya juga turut tidak kelihatan lagi.

“Erzwan…” panggil Nazmi.

“Erzwan… Wannnn…” Laung Nazmi lagi.

“Jangan pergi Wan apa maksud kau.” Masih lagi tiada kelibat Erzwan disitu. Pandangannya semakin menjadi kabur dan kepalanya menjadi berat seakan-akan hilang pertimbangan dari dunia itu.

Sir…”

Sir…” kedengaran ada orang yang memanggilnya. Bahunya disentuh oleh seseorang. Dia terperanjat dan terjaga dari tidurnya. Kini dia telah kembali kedunia yang nyata. Dia beristighfar. Mimpi yang seakan-akan benar berlaku di hadapannya. Itu adalah mimpi buruk buat dirinya.

Sir, kita akan mendarat kira-kira dalam masa tiga puluh minit sahaja lagi.” Beritahu peragamugari pesawat ini. Dia menghadiahkan seulas senyuman manis yang di ukir dibibirnya. Nazmi membelek-belek jam ditangannya. Kelihatan sudahpun pukul enam petang. Dia telah tidur pada waktu asar tadi. Dia terlepas untuk solat asar. Dia bangun dari tempat duduknya lalu, mengambil wudhuk untuk menunaikan solat. Sebagai tanda menghormati waktu. Itulah yang mampu untuk membuat dirinya berasa tenang daripada mimpi yang dialami olehnya sebentar tadi. Sungguh mengerikan bagi dirinya.

Setelah sampai di Baiyun International Airport, Guangzhou Nazmi segera menaiki cab yang menanti di situ. Jam di China menunjukkan pukul 6.30 petang. Kira Nazmi bertolak dari Kuala Lumpur pukul 2.30 petang, dan mengambil masa hanya empat jam perjalanan dari Malaysia. Kalau ikut masa di Malaysia sekarang pukul 6.30 petang juga.

Waktu China dengan Malaysia adalah sama kerana berada ditengah-tengah garisan Malaysia. Nazmi hanya dapat melelapkan matanya selama dua jam sahaja dalam pesawat itu. itupun asyik tersedar akibat gegaran dalam kapal terbang. Atau mungkin hatinya tidak tenteram dengan paggilan yang diterima pagi tadi. Sedang Nazmi bergegas ke tempat kerja.

Aunty Marissa Calling…

“Naz, kita perlu pergi ke China dengan segera! Mereka kemalangan!” itulah panggilan yang diterima oleh mak cik Marissa.
Nazmi terasa seperti kehilangan udara yang disedut olehnya. Jantung juga seperti berhenti dari mengepam oksigen yang disedut melalui rongga mulut dan hidung. Dan sampai sekarang Nazmi masih seperti tidak keruan dirinya tidak tenang. Berkali-kali juga dia memanjatkan doa kepaada Allah s.w.t supaya orang-orang yang di kasihinya tidak di apa-apakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan